Vianoce patria nepochybne k najkrajším sviatkom v roku. Pri jednom stole a v jednej domácnosti sa zvykne zísť celá rodina. Spoločne trávime tento čas, ktorý má v sebe niečo kúzelné. To kúzlo nepochybne tvorí atmosféra a pokoj, ktorý sála zo všetkých strán. Pre nás dospelých sú Vianoce najmä o atmosfére, pretože sa zídeme s ľuďmi, ktorých možno až tak často počas roka nevídame. Vnímame blízkosť, radosť a akési čaro daného okamihu, ktorý je neopakovateľný a ktorý sa objaví len raz za rok.
K Vianociam však nepochybne patria aj darčeky. Ak sa z nás stanú rodičia, odrazu sa začnú v oveľa väčšej miere spájať práve s deťmi. A povedzme si úprimne: tá radosť v ich očiach, keď si nájdu pod stromčekom darčeky, je pre nás oveľa hodnotnejšia ako darčeky, ktoré nájdeme pod stromčekom my dospelí.
Avšak aj v tomto prípade je veľmi dôležité nájsť správnu mieru, najmä v tom, koľko tých darčekov pod stromčekom je. Niečo dostanú od nás rodičov, niečo od starých či krstných rodičov, tiet, ujov, priateľov, až zrazu zistíte, že zoznam je naozaj dlhý a darčekov je celá kopa.
Koľko darčekov je tak akurát?
Niektorí rodičia majú stanovené pravidlo štyroch, niektorí siedmich či dokonca desiatich darčekov. Treba si uvedomiť, že nie je až taký dôležitý počet, ako to, čo si dieťa skutočne prialo a čo očakáva, že si pod stromčekom nájde. Dôležitá je teda kvalita a nie kvantita, čo si rodičia, žiaľ, často neuvedomujú. Ak dáte dieťatku darčekov veľa, môže sa stať to, že sa naučí vnímať len ich kvantitu a nie skutočnú kvalitu toho, čo dostalo. My rodičia však vnímame, že niektoré hračky naozaj nestoja málo a jeden kvalitný darček sa cenovo vyrovná aj niekoľkým menším.
Možno ste si to všimli aj vy – deti milujú najmä otváranie darčekov. Pocit nadšenia z nich však po rozbalení často rýchlo opadne. Psychológ Renee Cachia, špecializujúci sa na správanie detí, tvrdí, že je to následok vyvíjajúcej sa prefrontálnej kôry a limbického systému v mozgu, ktoré na rozdiel od mozgu dospelých reagujú inak. Detský mozog ešte nedokáže poskytovať premyslenejšie reakcie na konkrétne situácie a emocionálne reakcie detí sú výraznejšie. To je dôvod, prečo chcú mať tak veľa darčekov a zažívať kopu radostnej emócie pri otváraní každého z nich. Táto emócia však trvá len chvíľku a má tendenciu poskytnúť len krátkodobý pocit uspokojenia. Darček si potom často ani nevšímajú a odložia ho bokom. Práve to je dôvod, prečo veľké množstvo darčekov pod stromčekom nie je práve ideálna voľba.
Niektorí rodičia sa preto riadia pravidlom štyroch darčekov. Tento počet vnímajú ako optimálny a ide o tieto druhy darčekov:
1) darček ktoré dieťatko skutočne chcelo a prialo si ho dostať;
2) darček, ktoré dieťatko potrebuje;
3) darček v podobe oblečenia;
4)darček v podobe knihy.
Všetky tieto body si môžete prejsť spolu s dieťatkom tradičným spôsobom. Buď môže s vašou pomocou napísať list, alebo samo nakresliť, čo by si pod stromčekom prialo. Oblečenie môže dieťatko potešiť rovnako, ak je to niečo, po čom túži, prípadne si spolu s ním prejdite, čo také by ešte okrem hračky potrebovalo.
Ako môže dieťa ovplyvniť množstvo hračiek?
Bez ohľadu na to, koľko darčekov dieťatko dostane, mali by ste si ako rodičia uvedomiť, že čo robíme počas Vianoc, ovplyvní naše dieťa na celý život. Viacerí psychológovia a psychologičky venujúci/-e sa správaniu detí zhodne tvrdia, že príliš veľké množstvo darčekov podporuje u detí materializmus.
Navyše, množstvo predmetov, ktorými sú deti obklopované, významne súvisí aj s ich správaním, pretože:
- Čím má dieťa hračiek menej, tým je vynaliezavejšie a kreatívnejšie pri vymýšľaní hier.
- Hračky sú pre deti vzácne, takže aj ich starostlivosť o ne je väčšia a dávajú si na ne oveľa väčší pozor.
- Prirýchle striedanie hračiek (ak ich má dieťa na výber príliš veľa) spôsobuje, že dieťa nedokáže vytrvať pri hre, a to najmä ak je hračka náročnejšia na premýšľanie.
- Veľa hračiek znižuje schopnosť dieťatka sústrediť sa pri hre.
- S menším počtom hračiek sa deti učia skromnosti a tomu, že nie všetko, čo chcú, aj dostanú. S tým súvisí aj pocit sklamania, ktorý by si deti mali prežiť. A vy rodičia by ste im mali poskytnúť adekvátne vysvetlenie toho, že život nie je len o dostávaní toho, čo chceme.
Upozornite na vaše pravidlá aj zvyšok rodiny
Samozrejme, veci môžu fungovať len vtedy, ak ich rešpektuje aj vaše najbližšie okolie. Skúste s vašimi pravidlami, ktoré sa týkajú darčekov, oboznámiť aj zvyšok rodiny – starých rodičov, krstných rodičov atď.
Vysvetlite im, že počet darčekov nie je dôležitý a že týmto spôsobom smerujete k tomu, aby si dieťatko vážilo to, čo má. Spoločnou diskusiou sa skúste dopracovať k rozumnému kompromisu v počte darčekov. Určite mi dáte za pravdu, že práve starí rodičia by dali svojim vnúčatám aj to posledné.
Avšak to, na čo si spomeniete z detstva aj vy sami, sú skôr zvyky a neopakovateľná vianočná atmosféra, ktorá bola všade okolo vás, ako to množstvo hračiek, ktoré ste zakaždým dostali. Samozrejme, pár kúskov vám v pamäti určite ostalo. No opäť sa vraciame k tomu, že je preto lepšie, aby sme dieťatku darovali to, po čom jeho srdiečko skutočne túži a čo sa zapíše do jeho pamäti práve cez túto obrovskú emóciu radosti.
A ešte zopár tipov na darčeky pre deti do 3 rokov
Darčeky na Vianoce by mali byť, samozrejme, prispôsobené veku. Preto vám ponúkam zopár tipov na darčeky podľa veku pre deti, ktoré ešte konkrétne priania nemajú, avšak tieto darčeky ich vedia nielen veľmi pekne zabaviť, ale aj posunúť v rámci psychomotorického vývoja.
Vek 3 – 6 mesiacov
Vek 6 – 9 mesiacov
Vek 9 – 12 mesiacov
Vek 12 – 18 mesiacov
- https://babyknihy.sk/lego-duplo-zabava-vo-vani-plavajuci-ostrov-so-zvieratkami
- https://babyknihy.sk/zavodna-draha-modra
Vek 18 – 24 mesiacov
- https://babyknihy.sk/spectra-pastel-seda
- https://babyknihy.sk/puzzle-duo-tiene
- https://babyknihy.sk/aktivity-board-so-zamkami-tooky-toy
Vek 2 – 3 roky
- https://babyknihy.sk/867-motoricke-hracky-dom-so-zamkami-small-foot-by-legler
- https://babyknihy.sk/hra-moja-vesela-dzungla
Autor: DANKA MICHALICOVÁ
Zdroje:
https://www.romper.com/life/how-many-presents-should-a-kid-get-at-christmas-expert-advice
Dr. Renee Cachia, PhD, psychologist specializing in children, adolescent, and parental psychology at Inner Bloom Psychology Practice and author of Parenting Freedom